Areál Bedřichovka

Cykloturistika

Máte možnost si zapůjčit horská kola!

Cyklisté vítání

Beřichovka a cyklisti
Areál Beřichovka je držitelem národního certifikátu projektu "Cyklisti vítání". Více informací o tomto projektu naleznete zde.

Certifikát

Cyklistické trasy

- Deštné - Říčky - Deštné cca 50km
- Deštné - Dobrošov - Nové Město n. Metuji - Deštné cca 65 km
- Deštné - Šerlich - Sedloňov - Deštné cca 25 km
- Deštné - Šerlich - Deštné cca 15 km
- Deštné - Opočno - Dobruška - Deštné cca 40 km
..(trasy a text podle Martina Krátkého)
- dalši tipy

Deštné - Říčky - Deštné
Z centra Deštného po silnici směr Kvasiny, na konci Deštného červená směrem na Luisino údolí. Tento pěkně hardcoreový výjezd vede nejprve mírně lesem po šotolinové cestě, poté se zvedá na louce a vede kolem opuštěného kostelíku polní cestou až k lesu. Lesem vede kamenitý technický výjezd, který končí u horní stanice vleku. Dále pokračujeme po lesní kamenité cestě již bez stoupání do Luisina údolí, kde se jede kousek po asfaltu k rozcestníku turistických značek. Dále pro hardbikery po zelené na nejvyšší vrchol Orlických hor Velkou Deštnou (je tam asi 0.5 km-ový trialový úsek, kde by netlačil snad jen Pepa Dressler - pozn. nejznámější český bikový trialista). Pro ty více soft je možné po cca 1 km zelené neuhýbat po značce do terénu a pokračovat po horské asfaltce do sedýlka pod Velkou Deštnou (měl jsem dojem, že to byla modrá značka, ale teď tady na mapě vede modrá trochu jinudy, ale do stejného cíle, tak nevím). OK. Ať jsme jeli tou či tou, dostaneme se na červenou hřebenovku a po ni se dáme vpravo. Je to chvíli po asfaltu, ale asi po 3 km rovinky a pozvolného sjezdu je to znovu pěkným terénem přes Tetřevec, kolem Kunštátské kaple na Pěticestí. Zde volíme sjezd po žluté kolem říčských sjezdovek do Říček. Sjezd vede zčásti po louce trasou turistické sjezdovky (modré). Kdo si chce užít hřeben, může pokračovat z Pěticestí po červené na x se zelenou (sedlo Mezivrší pod Komářím vrchem; pozn. RZ) a do Říček se spustit po zelené (to mám jen z mapy, to jsme nejeli - z Mezivrší lze do Říček dojet také pohodlně po asfaltové silničce; pozn. RZ). Pokud nechceme jet totéž zpět, je možný návrat podhůřím. Z Říček kolem kostela (naproti kostelu je vcelku dobrá hospoda, kde lze doplnit energii. Jedná se o Devětsil, také mohu doporučit :-);pozn.R.Z. ) neznačenou cestou přes Rysé, pak lesem a opět po kraji louky kolem kapličky do Zdobnice (s dobrou mapou to není problém). Ze Zdobnice po modré pěkným výjezdem v lese a lehkým sjezdem po louce na x se žlutou. Dále po žluté asi 3 km po asfaltu, pak žlutá uhýbá prudce vpravo (téměř o 180 st.) na louku, poté velmi technickým sjezdem lesem až na asfaltovou státní silnici. Asi 0.5 km po silnici a pak vlevo do terénu (stále je to žlutá turistická značka). Dále pořád po žluté kolem osamělého stavení v lese výjezdem až na x s modrou a po modré až do Deštného (pozor na rozcestí nad Deštným, jedna modrá vede též vlevo směrem na Šediviny, tak tou ne).

Doporučený typ vyjížďky: celodenní, pokud bude delší zdržení na oběd, doporučuji časnější výjezd, tak kolem 9.00 hodin
Délka trasy: cca 50 km
Obtížnost: určeno pro zkušenější bikery, některým úsekům bych dal i ***** (tedy max.)
Podíl terén/asfalt: cca 75/25

Deštné - Dobrošov - Nové Město n. Metuji - Deštné (nahoru)
Z centra Deštného po modré značce až na rozcestí se žlutou a dalšími u kostela nad Šedivinami. Dále tedy po žluté bohužel asfaltovým sjezdem po úzké cestě až na hlavní silnici. Stále po žluté vpravo asi 300 m po státovce a hned vlevo do terénu. Výjezd polní cestou až k další asfaltce a po ni přes Dobřany do Sněžného. Před Sněžným odbočuje žlutá z asfaltu zpět do terénu výjezdíkem polní cestou a poté mírným sjezdem do vesnice Sněžné. Ze Sněžného stále po žluté lesními a polními cestami na Nový Hrádek. Z Nového Hrádku do České Čermné (stále žlutá) terén mírně přitvrdí, ale není to tak hrozné. Většinou široké lesní cesty, nějaký ten výjezd. Z Čermné pokračujeme pořád po žluté až na Dobrošov. V tomto úseku se mírně stoupá lesem po cestách, na konci je finálový výjezd pěšinou na louku, kde se nachází hlavní pevnost Dobrošov. Stále po žluté vedoucí vsí Dobrošov po asfaltu se dostaneme na Jiráskovu chatu. Odměnou nám je krásný výhled do okolí - na Náchod, vodní nádrž Rozkoš, atd. Chata je nyní v pokročilém stádiu rekonstrukce, takže se snad brzy dočkáme jejího otevření v plném rozsahu. Zde se otáčíme zpět a pro návrat volíme červenou přes Jizbice do Pekla. Dále stále po červené krásným údolím podél řeky Metuje do Nového Města nad Metují (nyní pojedeme stále po červené značce až do Deštného). Červená značka, po opuštění města, vede nejprve kolem Janovského potoka mírně těžším terénem po úzké cestičce s několika brody, na několika místech je též nutno přenášet kolo přes lávky. Pokud je po dešti, užijete si zde trochu bahna. Dále pokračujeme kolem rybníka (kde je možné se vykoupat, ale nedoporučuji z vlastní zkušenosti, po koupačce se už nechce moc šlapat) mírně zvlněným terénem lesem a loukami přes Ohnišov, Bystré na Šediviny. Pak následuje výjezd po úzké asfaltce ke kostelu, poté chvíli po vrstevnici a nakonec klesání do Deštného. Doporučuji zůstat i v tomto posledním úseku stále na červené značce, neboť sjezd po ní je technický (v části zpestřený jízdou po schodech z kamenů) a na závěr je to pěkné oživení. Pokud se na to už fyzicky necítíme, pokračujeme po silnici do centra Deštného.

Délka trasy: cca 65 km
Obtížnost: asi tak ***, takže mohou jet i holky-vejletnice, ovšem pozor na délku trasy
Převýšení: ***
Podíl terén/asfalt: cca 80/20
Deštné - Šerlich - Sedloňov - Deštné (nahoru)
Z centra Deštného po silnici směr Kvasiny, na konci Deštného červená směrem na Luisino údolí. Tento pěkně harcoreový výjezd vede nejprve mírně lesem po šotolinové cestě, poté se zvedá na louce a vede kolem opuštěného kostelíku polní cestou až k lesu. Lesem vede kamenitý technický výjezd, který končí u horní stanice vleku. Dále pokračujeme po lesní kamenité cestě již bez stoupání do Luisina údolí, kde se jede kousek po asfaltu k rozcestníku turistických značek. Dále pro hardbikery po zelené na nejvyšší vrchol Orlických hor Velkou Deštnou (je tam asi 0.5 km-ový trialový úsek, kde by netlačil snad jen Pepa Dressler - pozn. nejznámější český bikový trialista). Pro ty více soft je možné po cca 1 km zelené neuhýbat po značce do terénu a pokračovat po horské asfaltce do sedýlka pod Velkou Deštnou (měl jsem dojem, že to byla modrá značka, ale teď tady na mapě vede modrá trochu jinudy, ale do stejného cíle, tak nevím). OK. Ať jsme jeli tou či tou, dostaneme se na červenou hřebenovku a po ní se dáme (až sem je to stejné, jako vyjížďka č.1) vlevo. Po, bohužel, asfaltové červené se mírným klesáním dostaneme k Masarykově chatě na Šerlichu. Zde je několik možností. Popíši dvě z nich. Tedy trasa 3.A. Od Masarykovy chaty pokračujeme po červené, nyní již v terénu až na druhou (!) křižovatku se zelenou vedoucí vlevo. Bohužel opět po asfaltu pokračujeme až na druhou (opět!) křižovatku s modrou značkou a po ní se dáme doprava z kopce. Velmi pěkný sjezdík si užijí zejména ti bikeři, kteří mají rádi trochu toho skákání. Cesta je totiž vyšperkovaná mnoha dosti širokými příčnými odvodňovacími strouhami. Ty jsou velice pozvolné a tvoří tak krásné přírodní skokánky, které nevyhazují příliš do výšky, ale zato délka skoku je až nadprůměrná. Vítáno je zadní odpružení, ale i na "hardtailu" si to pěkně užijete. Tato paráda asi po 2 km končí a sjíždí se asfaltkou do Sedloňova. Trasa 3.B. U Masarykovy chaty odbočit hned na modrou, která je tou modrou se skokánky, popisovanou výše, kterou se dostaneme do Sedloňova. V Sedloňově změníme značku na žlutou a strmým výjezdem v terénu pokračujeme. Dále navazuje mírný výjezd a sjezd po polní cestě do Plasnice. Z Plasnice strmý kamenitý výjezd na x se zelenou. My stále pokračujeme po žluté, která od tohoto místa klesá až do Deštného.

Doporučený typ vyjížďky: cca půldenní
Délka trasy: cca 25 km
Obtížnost: dal bych asi *** a 1/2, strmější výjezdy, ale zase nějaký ten asfalt
Podíl terén/asfalt: cca 85/15

Deštné - Šerlich - Deštné (nahoru)
Tento povedený "overhill" bude jen pro zdatné. Z Deštného po zelené, chvíli rovinka po asfaltu na rozhýbání ztuhlého těla a potom to začne. Po cca 1 km uhýbá zelená do terénu a zvedá se prudce vzhůru, pak ještě prudčeji a nakonec nejprudčeji, tzn. kopec je na hranici jetelnosti. Mne se ho podařilo zdolat s jednou oddechovou pauzou v 1, ale pro doplnění - na tachometru skákala čísla udávající rychlost v km/h mezi 3 a 4, občas tam padla i 2. Pěšky s kolem vedle sebe by se to dalo zdolat rychleji, ale o tom to není. Tento opravdu tvrdý úsek měří jen asi 800 m, takže vydržte, horší už to nebude. Prudký výjezd po louce končí kolmým křížením s lesní cestou (po které pokračuje vlevo zelená turistická značka), kde změníme značku a pokračujeme stále rovně po modré už mírnějším stoupákem na x s další modrou (křížení dvou modrých?, trochu nezvyklé, ale je to tak). Zde uhneme vpravo směrem k Masarykově chatě na Šerlichu. Z tohoto místa pokračujeme po červené směrem na Velkou Deštnou. Je to asi 3 km lehčího stoupání po horské asfaltce, ke konci míjíme bufet horské služby téměř na vrcholu, hned za ním odbočujeme vpravo na zelenou značku do terénu a asi po 300 m jsme na vrcholu Velké Deštné. Tady můžeme dát oddechovou pauzu, neboť už dále stoupat nelze, rozhlédnout se do krajiny z malé rozhledny tvaru jehlanu a těšit se na slibovaný sjezd.
Cestu do údolí začínáme po zelené pěkným technickým sjezdem nejprve úzkou a poté širší kamenitou cestou (cca 1.5 km) končící najetím na asfaltku, kterou se dostaneme do Luisina údolí k rozcestníku. Zde pokračujeme vpravo po červené asi 500 m po asfaltu a ihned poté vlevo do terénu. Chvíli po rovině až k horní stanici vleku a pak opět pěkným, nejprve rychlým po louce, a pak technickým sjezdem po kamenech a znovu rychlým po loukách kolem kostela až do Deštného. Trasa měří asi 15 km. Komu je to málo, může si to dát ještě jednou.
Doporučený typ vyjížďky: krátká (1 - 2 - 3 hodiny dle výkonnosti)
Délka trasy: cca 15 km
Obtížnost: ***** (max.), nejstrmější výjezdy, technické kamenité i rychlé sjezdy
Podíl terén/asfalt: cca 75/25

Deštné - Opočno - Dobruška - Deštné (nahoru)
Tento kulturně-sportovní výlet do podhůří bude i pro ty největší vejletníky. Z centra Deštného výjezdem po asfaltu po žluté značce, která se na kopci (již na šotolině) spojuje s červenou. Po asi 1 km společné cesty žlutá-červená (-a též modrá) uhneme vlevo po červené k Prázově boudě směrem na Rovné (pozor, ještě jedna červená vede rovně na Šediviny, tak tou ne). Tento úsek začíná sjezdem po louce a pak výjezdem po kamenité lesní cestě. [Kdo si tento mírně těžší terén chce ulehčit, pojede takto: neuhýbá po 1 km společné cesty žlutá-červená (-a též modrá) vlevo na červenou, ale pokračuje po červené rovně až na první odbočku žluté značky vlevo (asi po 500 m) a tou se dostane k již zmiňované Prázově boudě téměř po rovině. Zde se napojí na červenou a pokračuje na Rovné.] Následuje 2 km sjezd po silnici do Rovného a pak vlevo do terénu klesáním do vesnice Dobré.
Za Dobrým vede reálná značka po silnici až před vesnici Podbřezí, ale v mapě je vedena napravo od silnice terénem. Takže kdo chce, může zkusit najít zřejmě původní vedení značky a dát si asi 2 km v terénu místo po silnici. Před vesnicí Podbřezí uhýbá červená vlevo do lesa ke Zlatému potoku. U potoka asi 300 m vlevo po značené "naučné" odbočce z naší červené je možno navštívit starý židovský hřbitůvek. Dále tedy po červené opět chvíli po silnici přes obec Podbřezí a pak znovu delší úsek celkem pěkným terénem bez velkého převýšení po loukách a kolem rybníka až do Opočna. Kultura - v Opočně je možné navštívit zámek a jiné kulturní památky, o kterých se píše zde. Je možné též doplnit energii v restauraci V podloubí (jménem si nejsem 100%-ně jistý) s venkovním sezením nacházející se na malém náměstíčku kousek za vstupem do zámku. Z Opočna po silnici (pozor, je to hlavní silnice s hustším provozem) do Dobrušky. Kulturní zajímavosti Dobrušky zde. V Dobrušce najedeme znovu na turistické značení - zelená. Po zelené dlouhý úsek terénem přes Bačetín na x s červenou. Po červené vpravo terénem přes Nedvězí až na hlavní silnici, kterou křížíme a asfaltovým prudším stoupáním přes Šediviny ke kostelu a stále po červené až do Deštného.

Doporučený typ vyjížďky: půldenní pro zdatnější, celý den pro výletníky
Délka trasy: cca 40 km
Choceň - Orlické Hory - aneb cesta tam a zase zpátky, 125 km
Na Velkou Deštnou - na Velkou Deštnou - jak jinak nežli z Deštného
Pod hřebenem hor - výlet z Deštného mj. do Olešnice a Sedloňova

Areál Bedřichovka, Orlické Záhoří, okr. Rychnov n. Kněžnou, 517 64, +420 494 593 113, +420 737 346 521, info@bedrichovka.cz